Nettsidekart

Jeg leter etter løsninger!
"Jeg leter etter mennesker som IKKE ser hvordan de IKKE får det til. Vi er ofte så opptatt av problemer og begrensninger at vi er vår egen «showstopper» for å finne løsninger. Jeg kan bli forbannet på alle «vedtatte sannheter», som ofte er begrensinger og som hindrer oss i å se muligheter".
 
                                                                                             -Inger Ellen Nicolaisen-
 
 
 
 
Vi har alle like mange timer i døgnet. Tjuefire. Jeg har ikke 23 og du har ikke 26, uansett hvilken tidssone vi befinner oss i.
Hvorfor er det da sånn at noen får gjort mye, noen litt og andre ikke en dritt?
Jeg vet at jeg som leder MÅ kunne prioritere, organisere og delegere. Er jeg ikke sterk på dette har jeg et problem. Dette finnes tester som viser om dette er dine sterke egenskaper, og det er en forutsetning for at du skal lykkes som leder.
Når det er sagt så finnes det en del gründere som ikke nødvendigvis har disse tre sterke egenskapene, og de må ha vett nok til å få andre til å hjelpe seg.
 
Vår egen showstopper
Vi er mange ganger vår egen «showstopper». Med det mener jeg at vi ser begrensninger istedenfor muligheter. Og vi ser begrensningene først. Hvordan kan det da bli innovasjon og nytenking? Det blir jo fullstendig stans i all kreativitet og nytenkning hvis man sitter og tenker på alle begrensingene først. Selvfølgelig er det begrensinger, men de må vi ta etter at alle mulighetene og løsningene er belyst.
 
Jeg har møtt mennesker som er utrolig opptatt av problemer. De gjentar problemene sine igjen og igjen. Og de har de samme problemene i år som i fjor og året før. Mor og bestemor har gjerne også de samme problemene. Det har liksom blitt sånn i deres familie. Nærmest en tradisjon. Det samme er det med en del bedrifter.
 
Da jeg var ung mamma som 15 åring, uten utdannelse og med masse problemer, ble jeg bare nødt til å løse dem. Når man er ung liker man å ha det gøy. Jeg gjorde derfor alle mine problemer til noe morsomt. Jeg sluttet å ergre meg over problemene og begynte å like dem når de kom. Og det gjorde de. I hopetall. Av og til ble det som en stor klump med problemer som virket uløselig, men dersom jeg bare splittet de opp og tok problem for problem så løste floken seg opp. Jeg fikk et «kick» når jeg klarte å løse dem.

Problemer er en gave
Problemer er ikke en hindring. De er en gave. For når de er løst, har det skjedd en utvikling, en fremdrift – og plutselig er du på en ny arena, med et nytt perspektiv og nye muligheter! Sånn sett burde vi ønske oss skikkelige store problemer for å få en stor utvikling!
Folk som sitter og gjentar problemet sine kjeder meg. For meg er det bortkastet tid. Konstater heller hva problemet er og bruk tiden på løsninger.

Jeg tror vi bruker 80 % av tiden på å snakke om problemer og begrensninger og 20 % på løsninger. Snu det opp ned. Bruk 20 % på problemet og 80 % på løsninger. Da tror jeg verden vil se annerledes ut.
 
I en evaluering for en tid tilbake, fikk jeg tilbakemelding fra flere medarbeidere på de mente jeg var flink til å lytte. Dette overrasket meg virkelig, for skravla mi går stort sett hele tiden. Jeg er vel en person som ikke bare kan «fyllerommet» men en hel etasje når jeg virkelig er i gang.
 
Jeg undersøkte nærmere hva de mente med at jeg var flink til å lytte, og de svarte da at de synes jeg lyttet bak ordene og hjalp dem til å finne ut hva problemet eller saken egentlig var.
Jeg møtte en gang en bedriftseier som hadde vært på besøk ved en av sine avdelinger.  Avdelingen gikk bra og de sa faktisk nei til mange potensielle kunder. Eieren spurte da hvorfor de ikke kunne ta imot flere kunder og øke omsetningen. Lederen svarte at de hadde for lite folk. Kan du ikke bare ansette folk da? Nei, det kan vi ikke, for vi har for lite kontorplass. Bedriftseieren svarte da: Du trenger en lang ferie!
 
Hvordan kan vi være innovative og kreative når begrensningene kommer først? Jeg tror ikke det er mulig. Hjernen låser seg for muligheter fordi man får fokus på begrensingene. Det er med løsninger og begrensinger som med alt annet. Det vi trener på blir vi gode på, det er derfor smart å trene på å se muligheter og finne løsninger.
 
Du har ofte svaret selv
Jeg har lært at medarbeidere har problemer, men også ofte løsningen selv. De sitter med detaljene og har kunnskapen. Når noen kommer til meg med et problem, stiller jeg bare spørsmålet: Hva tror du? I en periode hadde jeg et stort ? på pulten min. slik at jeg skulle huske å stille spørsmålet, istedenfor å overøse med forslag på løsninger som kanskje ikke vare så reelle. Enkelt.
 
For å skape en løsningsorientert kultur på jobb vedtok vi at ethvert problem skulle leveres sammen med minimum to forslag til løsninger. Dette var en regel jeg også innførte ved middagsbordet hjemme, noe mine barn er veldig takknemlige for i dag. Å være en som ser løsninger der andre ser problemer er en utrolig verdifullt.
Å jobbe sammen med mennesker som ikke ser hvordan vi ikke får det til er givende og gøy, og det gir fart! Både for bedriften, og ikke minst for menneskene i den som stadig utvikler seg som vinnere.
 
Løsningsorienterte mennesker
Problemelskere finnes overalt. Heldigvis gjelder det samme for løsningsorienterte mennesker som vil ha fremdrift og resultater. Det er slike mennesker jeg vil ha i min bedrift, det er slike mennesker det virkelig er givende å arbeide sammen med.
 
I perioder kan bedrifter være plaget av «tidstyver» som stadig dukker opp i hverandres kontordør for og «gi problemet videre» til en kollega, eller en annen avdeling. Hos oss løste vi dette med utsagnet «Carry your own monkeys». Det betyr at eierskapet til problemet – og dermed til løsningen må ligge et sted. De mest kreative hos oss gikk til innkjøp av bamseaper som lå fremme på kontorpulten. Til slutt var det ikke nødvendig å kaste apen – å peke på den var nok.
 
5 spørsmål som gir drivkraft og åpner opp for kreativiteten:
1.    Problem/Utfordring: Er du HELT sikker på at dette er tilfelle?
2.    Har vi ALL den informasjon vi trenger for å vite at dette er tilfelle?
3.    Hvordan skulle du ØNSKET at det var?
4.    Hva vil SKJE om det ble slik du ønsket? Hva ville du FØLT om det ble slik du ønsket?
5.    Hva kan vi GJØRE for å få det til?
 
1.     Problem/Utfordring: Er du HELT sikker på at dette er tilfelle?
Når man skal løse problemer støter man på så mange forbannede «vedtatte sannheter», og folk bruker gjerne tellemetoden: 1,2,3, mange, alle. Det er vedtatte sannheter for den det gjelder, men det behøver slett ikke være tilfelle. Det er en vedtatt sannhet fordi man ikke har sett mulighetene, men begrensningene. Vi har trent for lenge med å ha fokus på begrensningene. Jeg lytter sjelden spesielt godt til folk som ofte bruker ordene ALDRI eller ALLTD, og for meg er et nei bare midlertidig.
 
2.    Har vi ALL den informasjonen vi trenger for å vite at dette er tilfelle?
Som regel har vi ikke det. Vi har heller ikke gjennomført en kreativ prosess som gjør at vi ser muligheter og løsninger.
3.    Hvordan skulle du ØNSKET at det var?
Når vi tillater oss å se «ønskebildet» vårt, kommer målet og mulighetene frem. Det er nå vi ser hvordan vi virkelig vil ha det og hvordan det burde vært.
4.    Hva vil SKJE om det ble slik du ønsket? Hva ville du FØLT om det ble slik du ønsket?
Følelser og bilde av målet, gir lidenskap og drivkraft. Det er når man har følelser bak et mål eller en visjon at man oppnår det. De som klarer å se resultatet i et bilde og kjenner på følelsen av hvordan det vil bli, - får drivkraft!  Da skjer det mye mer og raskere enn om man legger en plan i et Excel-ark med en tidsfrist.
5.    Hva kan vi gjøre for å få det til?
Når vi har sett hva vi virkelig ønsker, forestilt oss hvordan livet da vil bli, og følt på det, finner vi ut hva vi skal gjøre for å få det til. Det beste er å finne noen som har gjort noe lignende før, og finne ut hva de har gjort.
 
Mine råd:
  • Finn så raskt som mulig ut hva problemet EGENTLIG er
  • Bruk spørsmålstegn ? Hva tror du?
  • Bruk 5 spørsmål som skaper drivkraft og kreativitet
  • Lær folk å levere et problem med 2 forslag til løsninger
  • Et problem er en gave. Ta imot det med humør og kreativitet og gled deg til utviklingen og et nytt ståsted
  • La det gå sport i å løse problemer
  • La applausen sitte løst når gode løsninger kommer!
 
 Last ned innlegget i pdf her
 
 
 
 
Visste du at...

Vi har:

  • Opplæringskontor for lærlinger
  • Raise studio & Academy, der vi utdanner egne stylister og tilbyr kurs og utvikling for alle våre medarbeidere
  • Raise Business Academy, med opplæringsprogram for nye ledere